torsdag den 6. marts 2008

Turtle Beach

Ud på eftermiddagen ankom vi til Turtle Beach Resort ved Ras al Hadd cirka halvfjerds kilometer øst for Sur. Vi havde haft en del stop på vejen, Sink Hole og Wadi Shab. Jeg vil tro, at turen fra Muscat kan gøres på omkring fire timer uden stop. Men det giver god mening at strække benen lidt ved nogle af de forskellige seværdigheder på vejen.

Vi fik fordelt de tre hytter imellem os. Oddur og jeg var så heldige, at dele en hytte med eget toilet og bad. Hytterne var nærmest bare en trækonstruktion beklædt med palmeblade. Der var god udluftning, og som prikken over i'et hang der også aircondition på væggen. Det så ud som om den tynde væg skulle brase sammen under vægten af airconditionen.

Inden aftensmaden kunne jeg nå en dukkert ved stranden ved resort'en. Der var et område i den ene side afstranden, hvor der var lidt koraller og fisk at se på. Stranden ligger i læ bag en tange som danner en lille bugt. Der var en del gobler i vandet, så "vandet" stak lidt. Men det er et kortvarrigt fænomen, ved et besøg nogle uger efter var der ingen gobler.

Efter aftensmaden slappede vi af en god times tid, og så gik turen til Turtle Beach, som ligger omkring tyve kilometer fra resort'en. Det er en god idé, at køre turen til stranden om eftermiddagen, så man kender den. Det er meget mørkt om natten herude. Men vejen til stranden, er ikke særlig kompliceret.

Da vi kom frem til stranden var der omkring treds andre turister. Efter en kort introduktion førte guiderne os ned til stranden. Vi var så heldige at se en skildpadde, som var ved at lægge æg. Efter et par timer kørte vi tilbage til lejren - vi skulle jo være friske til turens højdepunkt.

Næste morgen stod vi op klokken fem, for at køre til Turtle Beach og se solopgangen og skildpadder. Det var turens absolutte højdepunkt og en af de største oplevelser, som jeg har haft i Oman. Selvom det gør ondt at stå så tidligt op, er det det hele værd "vale la pena", som de siger i Italien.

Det var fantastisk at se solen stå op over stranden. Samtidig var vi heldige at se flere skildpadder. Der var også fire nyudklæggede skildpadder, som kæmpede sig vej mod havet. Alle skildpaddebillederne er fra den morgen. Det skal opleves!

Tilbage på resort'en spiste vi morgenmad og dasede nogle timer på stranden. Omkring middag kørte vi videre til Wadi Bani Khalid. Den minder om Wadi Shab, men man kører længere ind i Wadien og går kortere. Der er også flere mennesker i søerne, men hvis man gider gå lidt længere op gennem wadien er der færre mennesker og renere vand.

På vejen så vi en del dromedarer, her er et af de sjovere billeder. En dromedar som ser sig for, når den krydser vejen.

Det er bestemt også en god idé, at se sig for i trafikken... også i Oman.